Ramazanda Kur’an’ı Hatmetmek Sünnettir

0
1083
Ramazanda Kur'an'ı Hatmetmek Sünnettir

Ramazanda Kur’an’ı Hatmetmek Sünnettir

Allâhü Teâlâ tarafından Peygamber Efendimiz’e (sallallahu aleyhi ve sellem) bir mucize olarak indirilen Kur’ân-ı Kerîm’i başından sonuna kadar okumaya hatim denir. Kur’ân-ı Kerîm’i hatmetmek sünnettir. Cebrâil (aleyhisselâm) her yıl Ramazan ayında, her gece gelir, Ramazan ayının sonuna kadar Kur’ân-ı Kerîm’i Peygamber Efendimiz’le (Aleyhissalâtu Vesselâm) mukabele eder; yani Cebrail (Aleyhisselâm) okur, Peygamberimiz dinler; Peygamberimiz okur, Cebrail (Aleyhisselâm) dinlerdi. Peygamber Efendimiz (Aleyhissalâtu Vesselâm) dünyadan âhirete irtihal buyurdukları sene, bu mukabele iki kere yapılmıştı.1

İmâm-ı Azam (radıyallâhu anh) “Bir kimse senede iki defa Kur’ân-ı Kerîm’i hatmederse hakkını vermiş olur.” buyurdular.

Kur’ân-ı Kerîm’i hatmederken, Vedduhâ Sûresi’nin sonunda “Allâhü Ekber, Lâ ilâhe illâllâhü vallâhü ekber” diyerek tekbîr getirmeye başlamak ve sonuna kadar her sûrenin sonunda da tekbîri tekrarlamak sünnettir.2


İhlâs Sûresi üç kere tekrarlandıktan sonra Felâk ve Nas Sûreleri okunur.”Ihlâs Sûresi” nin Kur`ân`ın üçte birine denk olduğunu söyleyen sahih hadisler vardır (bk. Ibn Mâce, edep 52; Ebu Davud, vitr 18; Tirmizî, Sevâbul· Kurân 1011; Nesâ`i Iftitah 69· Muvatta Kur`ân 17, 19). Bu surenin üç defa okunması da bundan ötürü düşünülmüş olsa gerektir. Ama Ihlâs Sûresi`nin, Kur`ân`ın üçte birine denk olması; herhalde onun bir defa okunmasının, Kur`ân`ın üçte birinin, üç defa okunmasının da tamamının okunması kadar sevap kazandıracağı şeklinde anlaşılmamalıdır.

Hatimden sonra hemen diğer hatme başlamak da sünnettir. Übey bin Ka’b (radıyallâhu anh) “Peygamberimiz Kul eûzü bi Rabbinnâs sûresini okuyunca, Fâtiha’dan başlar ve Bakara Sûresi’nin ‘Ve ülâike hümü’l-müşihûn’ âyetine kadar ilk beş âyetini okuduktan sonra hatim duâsını yapardı.” buyurmuştur.3


Bir kimse “Yâ Resûlallâh! Hangi amel Allâh’a daha sevimlidir?” diye sormuştu.


Peygamber Efendimiz (Aleyhissalâtu Vesselâm) “Konup göçenin ameli!” buyurdu. “Konup göçen ne demektir?” diye sordu. Peygamberimiz “Kur’ân’ı Kerîm-i hatmedip bitirdikten sonra tekrar başlayandır.” buyurdu.4 Hatimden sonra duâ etmek de sünnettir.5 Peygamber Efendimiz “Kur’ân’ı hatmeden kimsenin duâsı kabul olunur.” 6 buyurmuştur. Enes b. Mâlik (Radıyallâhu anh) Kur’ân’ı hatmettiği zaman ailesini (ve dostlarını) toplar, ziyâfet verir ve duâ ederdi.

1) Müslim, Fedâilü’s-Sahabe, 99
2)Hakim, el-Müstedrek, III/304.
3)Suyuti, el-İtkan, 1/313)
4)Tirmizî, “Kur’ân,” 11
5)el-Fûrî, Kenzü’l-Ummâl, I, 392
6)Suyûtî Camiu’s-Sağîr, II,175

FAZİLET TAKVİMİ

Tebliğ ve İrşad Vazifesinin Muhatabı İnananlar

Bu konu hakkında yorum yapmanız bizim için önemli

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.